پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی
جابجایی به بالا
ورود به سامانه

خبر

:

نشست علمی کمیسیون تعلیم و تربیت همایش تمدن نوین اسلامی برگزار شد

تعداد بازدید: 423
نسخه قابل چاپ ارسال برای دوستان ثبت نظر
شرح خبر
نشست علمی کمیسیون تعلیم و تربیت همایش تمدن نوین اسلامی برگزار شد

به گزارش «روابط عمومی» دانشگاه، نشست علمی کمیسیون تعلیم و تربیت همایش ملی تمدن نوین اسلامی با موضوع نسبت فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی در تعلیم و تربیت با حضور آقایان حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر علیرضا صادق زاده عضو هیات‌ علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر رهنما عضو هیات‌ علمی گروه علوم تربیتی و دانشیار دانشگاه شاهد و جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده‌ی علوم انسانی برگزار شد.



در ابتدای جلسه آقای دکتر فراهانی دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت همایش تمدن نوین اسلامی دانشگاه، ضمن تشکر از دانشجویان و اساتید به جهت حضور در این نشست علمی، به بیان مقدمه‌ای از محتوای این نشست علمی پرداخت و افزود: در راستای کمیسیون تعلیم و تربیت و همایش تمدن نوین اسلامی مجموعه‌ی نشست‌هایی پیش‌بینی‌شده است که یکی از آن ها نسبت فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت است.

ایشان در ادامه با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص دغدغه‌های فرهنگی در بحث فضای مجازی، نکته‌ای را از ایشان خاطرنشان کرد که می‌فرمایند: اگر بنده رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم. این سخن بیانگر اهمیت فراوان فضای مجازی در جامعه‌ی امروز در موضوعاتی همچون: سیاست، تعلیم و تربیت، فرهنگ است.


96-10-04 neshaste komisiyone talim va tarbiat 01.jpg

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر صادق زاده در ابتدای سخنرانی خود ضمن تشکر از اساتید و دانشجویان و علاقه‌مندان به بحث فضای مجازی، بیان داشت: عنوان بحث بنده مواجهه‌ی تربیتی مناسب با فضای مجازی در تمدن نوین اسلامی و تبیین و نقد به سه رویکرد در فضای مجازی بر اساس مبانی تربیت اسلامی است.

ایشان در ادامه بابیان چهارچوب کلی بحث خود، ابتدا به توضیح مقدمه پرداخت و گفت: فضای مجازی نقش مهمی در تحولات اجتماعی دنیای معاصر دارد همان‌طور که برخی از بزرگان دربردن نام فضای مجازی از نام فضای حقیقی استفاده می‌کنند که فضای مجازی فرصت قابل‌توجهی در کل دنیا برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم توانمندی‌های افراد خلاق را شناسایی کنیم. یکی از این موارد فرصت یادگیری بیشتر برای افراد است، چراکه محدوده‌های فیزیکی و زمانی برای افراد در این فضا حذف می‌شود. همچنین امکان رشد مفاسد اخلاقی و اتلاف وقت زیاد است؛ بنابراین ذائقه کاربران از شدت بیش‌ازحد از فضای مجازی کپسولی می‌شود که عوارض روحی و روانی غیرقابل جبرانی را به دنبال دارد و همچنین احتمال بحران هویتی زیاد می‌شود و روابط اجتماعی نیز کمرنگ خواهد شد.

ایشان در ادامه افزود: اصولاً اگر ما بخواهیم از تمدن نوین اسلامی در ادامه سخن بگوییم لازم می‌دانیم به گفت‌وگو بین تمدن‌ها به‌جای تحمیل عقاید خود بر دیگران با اشاره به آیه‌ی (قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین) بپردازیم.

دکتر صادق زاده در ادامه 3 رویکرد فضای مجازی را بانام: 1_رویکرد پیشگیرانه که بیشتر از طریق حقوقی (فیلترینگ، وضع قانونی کیفری برای برخورد با متخلفین) مانع از ورود به فضای مجازی ویرانگر می‌شود.2_رویکرد فضای مجازی سالم 3_رویکرد آماده‌سازی کاربران برای ورود معقول به فضای مجازی را اعلام کرد و افزود: رویکرد پیشگیرانه یک مبنای انسان‌شناختی دارد که انسان متأثر از شرایط است بنابراین ابتدای این رویکرد با لزوم اصلاح شرایط و تربیت مربیان شروع می‌شود که نقد مثبت آن شامل توجه واقع‌بینانه به آسیب‌های فضای مجازی و عواطف فردی و اجتماعی آن است و نقد منفی آن این است که این رویکرد نکات مثبت در فضای مجازی را نمی‌بیند.

96-10-04 neshaste komisiyone talim va tarbiat 04.jpg

ایشان بابیان رویکرد پردازش فضای مجازی سالم افزود: برخورد این رویکرد برخوردی مثبت است و تربیت مربیان در آن بدین معناست که اگر مقتضیات مثبت را دارا باشیم به نتیجه خواهیم رسید که این رویکرد برخلاف رویکرد پیشگیرانه بر این باور است که فضای مجازی مکانی برای رشد از راه مثبت است و نقد مثبت آن توجه به نکات مثبت فضای مجازی و زمینه‌سازی برای رشد آن و نقد منفی آن این است که از آسیب فضای مجازی غافل است. ایشان در آخر به تبیین روش رویکرد اماده‌سازی برای ورود معقول به فضای مجازی افزود: در اینجا باید سواد رسانه‌ای افراد را ارتقا دهیم و به‌جای پرداختن به محیط فضای مجازی به تربیت کاربران فضای مجازی بسنده کنیم که مبنای این رویکرد مقاومت آدمی در شرایط نامساعد و تأثیرگذاری بر محیط است بنابراین نقد مثبت در سواد رسانه‌ای هم به آسیب‌ها و هم به تهدیدها توجه کرده است و رویکرد فردی را نقد می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان بحث خود نتیجه‌گیری کرد و افزود: انسان صرفاً تابع محیط نیست و می‌تواند در برابر شرایط نامساعد مقاومت کرده و اصلاح شرایط محیطی در دوران اولیه لازم است و حتی‌الامکان باید برای اصلاح آن در کودک و نوجوان فکر کرد.

در ادامه‌ی این نشست علمی، دکتر رهنما ضمن خیرمقدم به اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه به بیان عنوان مبحث خود بانام چالش‌های وضعیت اسلامی در مواجهه با فضای مجازی در تمدن نوین اسلامی پرداخت و افزود: یکی از ویژگی‌های اساسی تمدن نوین اسلامی نحوه‌ی مواجهه با فضای مجازی به‌صورت کلی است؛ که بهترین راه آن ابتدا مراجعه به چالش‌های آن است که اولین چالش ساختار زدایی است، دومین چالش تکثر زدایی دینی است که فردی به نام جان هگ واقع‌گرایی انتقادی نسبت به این زمینه دارد و بحث و گفت‌وگوی میان ادیان را مطرح می‌کند و به تعبیر مولانا که می‌فرماید: چراغ‌ها متفاوت‌اند اما نور یکی است یعنی به بیانی دیگر حرکت از خودمحوری به‌سوی حقیقت محوری است و درواقع هر چه قدر فرد کامل‌تر بشود حقیقت محور می‌شود سومین چالش شبهه وارگی است که در بحث رسانه‌ای فرهنگ ویژگی رسانه‌ای پیداکرده که در بحث شبهه وارگی نقش پرسه زنی را ایفا می‌کند؛ چهارمین چالش هویت زدایی و گسست آفرینی است؛ که هویت زدایی بدین معناست که در فضای مجازی ما را به قطعات مجازی تبدیل کرده که باعث ازخودبیگانگی وجودی و غفلت از ذات می‌شود. پنجمین چالش شگفتی زدایی و رازگشایی است که یعنی در اثر علم و فناوری راز زدایی از امور به‌ویژه امور ذاتاً طبیعی کنیم.

96-10-04 neshaste komisiyone talim va tarbiat 06.jpg

ایشان تصریح کرد: دانشمندی به نام سقراط، آغاز فلسفه را حیرت می‌داند یعنی حیرت افکنی که نقطه مقابل آن حیرت زدایی است پس می‌توان گفت تمام امور در این چالش به امر حسی تبدیل‌شده است؛ بنابراین همه‌ی ارزش‌های الهی و انسانی را در یک ردیف قرار می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهد بعد از بیان چالش‌های فضای مجازی به چشم‌اندازهای فضای مجازی هم تأکید کرد و گفت: چشم‌انداز چالش ساختار زدایی، ساختارگرایی است یعنی آن چیزی که خودمان بسازیم و ساختارهایی که دیگران آن‌ها را به وجود آورده‌اند برای ما نمی‌تواند پایدار باشد؛ و در مقابل تکثرگرایی دینی هم وحدت‌آفرینی در پرتو مهدویت آمده است.

ایشان در ادامه افزود: همچنین ذات وارگی در مقابل شبه وارگی قرارگرفته است که نباید در شبه وارگی از ذات غافل بشویم و همچنین در مقابل هویت زدایی و گسست آفرینی در قالب امت اسلامی است؛ که اگر امت را مدنظر قرار بدهیم می‌توانیم بر هویت زدایی غلبه کنیم و پنجمین چالش به‌عنوان شگفتی زدایی و رازگشایی هم در مقابل چشم‌انداز راز ورزی قرارگرفته است به‌عنوان‌مثال وحی هم می‌تواند یکی از موارد راز ورزی باشد که پیامبران از آن برخوردار بودند.

در ادامه‌ی نشست علمی، حاضرین در جلسه سوالاتی مرتبط با نشست را از سخنرانان پرسیدند و در پایان به شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه گواهینامه نشست علمی اعطا شد.