پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

اداره کل بهداشت، درمان

:

مجموعه صوتی، تصویری و گزیده متن برنامه های آموزش سلامت: تدبیر سلامت/53-سلامت و روزه داری/4- تدابیر روزهای پایانی ماه مبارک رمضان+صوت

عنوان

تدبیر سلامت/53-سلامت و روزه داری/4- تدابیر روزهای پایانی ماه مبارک رمضان+صوت

متن

تدبیر سلامت/53-سلامت و روزه داری/4- تدابیر روزهای پایانی ماه مبارک رمضان+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 19 خرداد ماه 1397- مسجد دانشگاه

در این روزهای آخر ماه مبارک رمضان ممکن هست بعضی دوستان مشکلاتی پیدا کرده باشند.

مشکل اول شامل ضعف و کسالت و کم آوردن انرژی برای انجام دادن فعالیت های روزمره است که دو سه تا پیشنهاد خدمت این عزیزان داریم.

یکی اینکه بعضی خوراکی ها هست که خیلی خوب و سریع جذب می شوند و انرژی خوبی به بدن می دهند منتها ماندگاری این ها در بدن طولانی نیست.

مثلاً شما اگر زرده ی تخم مرغ را به صورت عسلی مصرف کنید خیلی زود جذب می شود و انرژِی هم خوب می دهد ولی اگر در وعده سحری بخورید تا افطار شما را نگه نمی دارد؛ سریع جذب می شود، استفاده هم می کنی ولی زود گشنه تان می شود.

اما همین تخم مرغ را اگر شما آبپزش کنی سفت شود یا مثلاً نیمرو کنی سفت شود و ماندگاری آن در بدن شما هم طولانی تر می شود.

بعضی از غذاها هستند که برای تقویت عمومی شما تاثیر خوبی دارند.

یک نمونه خوب آن ترکیب ارده با شیره یا ترکیب ارده با عسل است؛ اگر شما در وعده افطار یا سحرتان دو یا سه تا لقمه ارده با شیره یا ارده با عسل بخورید، این یک مقداری به تقویت عمومی بدن شما کمک می کند و در طول روز ضعف و بیماری تان کاهش پیدا می کند.

همچنین استفاده از عسل را من جداً توصیه می کنم به دوستان که به خصوص این چند روز آخر را یک مقداری عسل بیشتر استفاده بکنید؛ چه در وعده ی افطار و چه در وعده ی سحر به تقویت عمومی شما کمک می کند.

خرما را اکثراً در وعده ی افطار می خورند ولی عسل شاید کمتر استفاده می شود؛ این کمک می کند شما کمتر اذیت شوید.

در این چند روز باقی مانده که هوا گرم تر می شود، استفاده از خوراکی هایی که باعث عطش زیاد می شوند (مانند غذاهای شور و غذاهای سرخ کردنی) این ها یک مقدار ممکن است از نظر تشنگی شما را اذیت کند.

جلسه قبل توصیه کردیم ترکیب تخم خرفه را در دوغ بریزید و یکی دوتا  قاشق در سحر یا افطار بخورید که میزان عطش را خیلی کاهش می دهد؛ همین طور تخم شربتی، خاکشی و امثال این چیزهایی که وقتی یک مقدار در آب یا مایع بماند کمی لعاب می اندازد، معمولاً در طول روز عطش شما را کاهش می دهد.

یک توضیحی هم جلسه قبل دادم راجع به عطش کاذب و عطش حقیقی؛ بعضی عطش ها کاذب هستند، نشانه ش هم این است که شما هر چه آب بخورید مُدام تشنه تر می شوید که معمولاً بعد از خوردن غذاهای چرب این به شما دست می دهد و عطش کاذب پیدا می کنید.

مثلاً افطاری کله پاچه خوردی بعدش مدام آب می خوری و مدام تشنه تر می شوی!؛ راهش هم این است که شما به جای آب سرد، آب گرم بخورید یا آب جوشیده و ولرم شده استفاده کنید یا چای کمرنگ بخورید تا آن عطش کاهش پیدا می کند.

پس حتماً برای اینکه عطش کاذب پیدا نکنید بعد از خوردن غذاهای چرب، آب سرد استفاده نکنید، بلکه آب جوشیده ی ولرم استفاده کنید.

إن شالله موفق باشید تا آخر ماه رمضان بتوانید روزه هایتان را به سلامتی بگیرید.

 
 جهت  دریافت و استفاده از فایل صوتی و گزیده متن مربوط به سایر برنامه های آموزشی دکتر اسماعیلی در مهدیه دانشگاه، می توانید به صفحه اداره بهداشت و درمان دانشجویی در سایت دانشگاه به آدرس زیر (منوی آموزش سلامت) مراجعه نمایید:

تاریخ انقضاء

 
وضعیت تاییدیه تایید شده
 

پیوستها

1397.3.19-Dr.Esmaeli-Low.mp3    
ایجاد شده در 1397/04/09 04:26 ب.ظ توسط: i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor
ویرایش شده در 1398/02/25 04:48 ب.ظ توسط i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor