پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

اداره کل بهداشت، درمان

:

مجموعه صوتی، تصویری و گزیده متن برنامه های آموزش سلامت: تدبیر سلامت/51-سلامت و روزه داری/2- راهکارهای کنترل ضعف و بی حالی+صوت

عنوان

 تدبیر سلامت/51-سلامت و روزه داری/2- راهکارهای کنترل ضعف و بی حالی+صوت

متن

​ تدبیر سلامت/51-سلامت و روزه داری/2- راهکارهای کنترل ضعف و بی حالی+صوت

​سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 5 خرداد ماه 1397- مسجد دانشگاه

یکی از سؤالات راجع به روزه داری این است که ما خیلی ضعف می کنیم یا بی حال می شویم.

خُب باید ضعف کنید؛ اصلاً یکی از فلسفه های روزه گرفتن این است که احساس گرسنگی به شما دست بدهد؛ اگر روزه گرفتید و احساس گرسنگی به شما دست نداد، از فواید جسمانی و رواحی روزه کمتر بهره مند می شوید.

پس اینکه ما احساس گرسنگی کنیم خوب است و چیز کاملاً نامناسب و نامطلوبی نیست؛ منتها گاهی این ضعف و بی حالی آنقدر شدید می شود که ممکن است افراد  از کارهای ضروری شان باز بمانند.

برای این امر می شود کارهایی انجام داد که یک مقداری ضعف کمتر بشود.

زمانی که بی حال می شوید و ضعف می کنید، دقیقاً زمانی هست که داخل بدن دارد اتفاق های خوبی می افتد؛ چون یکی از نکاتی که در جلسه قبل عرض کردم این بود که ما در طول سال چیزهایی را که روی هم می خوریم، باعث می شود مواد انباشته ی زیادی در گوشه و کنار بدن ما به وجود بیاید که این ها برای ما مضر است و بدن باید یک فرصتی پیدا کند تا بتوند این مواد زائد را هضم کند و از خودش دفع کند.

بنابراین ساعت هایی که یک مقدار ضعف و بی حالی به آدم دست می دهد دقیقاً ساعت هایی هست که دارد اتفاقات خوبی در بدن می افتد اما اگر این ضعف باعث می شود که افراد یک مقدار از کار و زندگی بیفتند و مشکل پیدا کنند، چند راهکار پیشنهاد می دهم که انجام دهند:

یکی اینکه وعده ی افطار را مختصرش کنید تا سحر اشتها داشته باشید، چون الان فاصله ی افطار تا سحر ما فاصله ی کوتاهی هستند و اگر شما افطاری مفصّلی بخورید ممکن است سحر به اندازه کافی اشتها نداشته باشید.

وعده ی افطار را تبدیلش کنید به شبیه یک صبحانه؛ حالا نان و پنیر و سبزی و این قبیل چیزها که مرسوم است می خوریم، به همان اکتفا کنید و دیگر یک وعده ی شام (نظیر پلو خورشت یا چلوکباب) اضافه نکنید؛ این باعث می شود نتوانید سحری بخورید و ضعف تان در طول روز بیشتر می شود.

وعده ی کامل تان را بگذارید برای سحر و کمی هم سحر زودتر بلند شوید که فرصت داشته باشید مواردی را که در جلسات قبل گفتیم (خوب بجویید، وسط غذا آب نخورید و ... ) را رعایت کنید.

اگر وعده ی اصلی را شما منتقل کنید به سحر، این مشکل ضعف و بی حالی کم می شود.

توصیه می کنم از بعضی تنقلات مثل پسته و بادام و ... هم در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنید که ان امر ضعف و بی حالی را إن شالله در طول روز کاهش خواهد داد.

إن شالله طاعات همگی قبول باشد.

 
جهت  دریافت و استفاده از فایل صوتی و گزیده متن مربوط به سایر برنامه های آموزشی دکتر اسماعیلی در مهدیه دانشگاه، می توانید به صفحه اداره بهداشت و درمان دانشجویی در سایت دانشگاه به آدرس زیر (منوی آموزش سلامت) مراجعه نمایید:


تاریخ انقضاء

 
وضعیت تاییدیه تایید شده
 

پیوستها

1397.3.5-Dr.Esmaeli Low.mp3    
ایجاد شده در 1397/04/09 04:20 ب.ظ توسط: i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor
ویرایش شده در 1398/02/24 09:38 ق.ظ توسط i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor