پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

اداره کل بهداشت، درمان

:

مجموعه صوتی، تصویری و گزیده متن برنامه های آموزش سلامت: تدبیر سلامت/50-سلامت و روزه داری/1- اثرات روزه و راه های غلبه بر کسالت در روزه داری+صوت

عنوان

تدبیر سلامت/50-سلامت و روزه داری/1- اثرات روزه و راه های غلبه بر کسالت در روزه داری+صوت

متن

تدبیر سلامت/50-سلامت و روزه داری/1- اثرات روزه و راه های غلبه بر کسالت در روزه داری+صوت

​سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 29 اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه
 
اثرات روزه:
در طب سنتی یک سری از بیماری ها را با تقلیل یا کاهش حجم غذا درمان می کنیم و جزو دستورات ماست که حجم غذا را کاهش بدهیم.
در بعضی از بیماری ها منع غذا داریم، یعنی مثلاً در یک زمان یا ساعاتی مشخص می گوییم غذا نخورید.
در روزه داری هر دوی این اتّفاقات می افتد؛ یعنی در یک زمان هایی اصلا غذاً نمی خوریم و حجم غذا کاهش می یابد .
مطابق طب جدید هم اگر شما ماه رمضان (یا عبارت Ramadan) را در اینترنت جستجو بکنید، کلی مطالب و مقاله راجع به فواید روزه داری در طب جدید یافت می کنید که اثبات می کند روزه داری تأثیر مثبتی بر سلامتی ما می گذارد .
خلاصه اینکه ما در طول سال غذاهایی که مصرف می کنیم، بعضی از آن ها به صورت مواد زائد در بدن باقی می ماند و وقتی که ما در این یک ماه روزه می گیریم، بدنمان فرصتی پیدا می کند برود به سراغ این مواد زائد که در گوشه و کنار های بدن انباشته شده تا آن ها را از بدن دفع بکند.
این یکی از فواید روزه داری است.
فایده بعدی اینست که استرسی که در برخی از سلول ها ایجاد می شود به سبب گرسنگی یا تشنگی باعث می شود یکسری از فعالیت هایی که در سلول تعطیل شده، مجدداً راه بیافتد‌.

نکاتی راجع به مشکلات برخی روزه داران:
در مورد ضعف زیاد برخی دانشجویان می گویند ما امتحان داریم و ممکن است در امتحان هایمان مشکل پیش بیاید.
در واقع بسیاری از مشکلاتی که احساس می کنید، برای کم خوردن در ماه رمضان نیست؛ مثلاً شما سحری که می خورید و بعد می خوابید، بعدش بلند می شوید یک احساس کسالتی حس می کنید که این ربطی به گرسنگی ندارد.
شما به تازگی سحری خورده اید، شکمتان پر بوده و به خاطر ترس از گرسنگی روزه داری هم حسابی خورده اید و بعدش هم خوابیده اید.
این بخارات غذا به سرِ شما زده و بعد از دو ساعت حسابی گیج و منگ می زنید!
بنابراین از روزه نترسید و در وعده سحری پرخوری نکنید.
یک روز امتحان کنید می بینید وقتی پرخوری نکردید، صبح که بیدار شدید سرحال تر هستید؛ سحری را از ترس ساعات طولانی روزه داری، مفصّلش نکنید، هیچ اتفاقی نمی افتد!
اکثر مردم در روزه داری مشکلی برایشان پیش نمی آید مگر اینکه برخی بیماری های خاصی داشته باشند.
قدری سحری را سبک ترمیل کنید، البته نه اینکه گرسنه باشید، بلکه فقط خیلی پرخوری نکنید و خواهید دید که در طول روز سرحال تر هستید.
استفاده از برخی مواد غذایی مثل مویز و بادام هم باعث می شود فعالیت ذهنی تان بهتر شود و در درس و امتحاناتتان ان شاءالله مشکلی پیش نیاید .
 
 
جهت  دریافت و استفاده از فایل صوتی و گزیده متن مربوط به سایر برنامه های آموزشی دکتر اسماعیلی در مهدیه دانشگاه، می توانید به صفحه اداره بهداشت و درمان دانشجویی در سایت دانشگاه به آدرس زیر (منوی آموزش سلامت) مراجعه نمایید:

تاریخ انقضاء

 
وضعیت تاییدیه تایید شده
 

پیوستها

1397.2.29-Dr.Esmaeli-Low.mp3    
ایجاد شده در 1397/04/09 04:15 ب.ظ توسط: i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor
ویرایش شده در 1398/02/25 04:59 ب.ظ توسط i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor