پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

اداره کل بهداشت، درمان

:

مجموعه صوتی، تصویری و گزیده متن برنامه های آموزش سلامت: تدبیر سلامت/46- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/2-آداب استراحت+صوت

عنوان

تدبیر سلامت/46- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/2-آداب استراحت+صوت

متن

​تدبیر سلامت/46- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/2-آداب استراحت+صوت

​سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: اول اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه

یک بحثی که در کتاب مفاتیح الحیات، حضرت آیت الله جوادی آملی مطرح کردند، استراحت مناسب است؛ یعنی یکی از عوامل موثر در سلامتی، خواب و استراحت مناسب است.

روایاتی هم ذیل این بحث آورده اند که منع کردند از اینکه بی خوابی و بیداری بی خودی بکشیم؛ به جز گاهی استثناء ممکن است برای برخی پیش بیاید یا مثلاً شیفت کاری طوری است که فرد باید مثلاً در بیمارستان یا ... بیدار بمانند.

از نظر طب سنتی هم یکی از ۶ بخش مؤثر در سلامتی، خواب و بیداری مناسب است؛ یعنی بی خوابی کشیدن خودش می تواند به عنوان عوامل بیماری مطرح باشد.
دوستانی که در گروه های فیزیولوژی هستند، بد نیست که به تحقیق و مطالعه علمی در این باره بپردازند که ترشح خیلی از هورمون ها در شب افزایش پیدا می کند، از جمله هورمون رشد؛ بنابراین به خصوص برای بچه هایی که در سنین رشد هستند، بی خوابی کشیدن می تواند در رشدشان تاثیر منفی بگذارد .

خواب مناسب در هضم غذای شما خیلی کمک می کند، یعنی فردی که شب را به موقع و به اندازه کافی می خوابد سیستم هضم و گوارشش بهتر کار می کند.
بی خوابی خود می تواند باعث اختلالات گوارشی و سوءهضم ‌نیز بشود.

از جمله پیامد های منفی خواب نامناسب، تأثیر در سیستم ‌مغز و اعصاب است.

سیستم‌ مغز و اعصاب انسان به شدت از به هم ریختن خواب آسیب می بیند.

خواب مناسب هم در شرایط سنّی مختلف با مزاج های گوناگون میزانش تفاوت دارد، امّا تقریباً هرکسی برای خودش می‌تواند این را متوجه بشود.
همانطور که خواب کم بد است، خواب زیاد هم بد است.

ساعت خواب هم مهم است؛ مثلاً نگویید ما ۸ ساعت خوابیدیم ولی تا ۱۰ صبح خوابیدیم! اینکه چه ساعتی بخوابید و چه ساعتی بیدار شوید در سلامتی تان مؤثر است.

خواب مناسب در دیدگاه روایات و طب سنّتی از سر شب شروع می شود و نزدیک صبح (یعنی نزدیک اذان صبح) هم تمام می شود.

آن ساعت بین الطّلوعین هم بهتر است فرد بیدار بماند و روایات متعددی وجود دارد که این امر هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روانی تأثیرات بسیار مهمی دارد.

ان شاءالله همیشه سالم و سلامت باشید.

 
جهت  دریافت و استفاده از فایل صوتی و گزیده متن مربوط به سایر برنامه های آموزشی دکتر اسماعیلی در مهدیه دانشگاه، می توانید به صفحه اداره بهداشت و درمان دانشجویی در سایت دانشگاه به آدرس زیر (منوی آموزش سلامت) مراجعه نمایید:

تاریخ انقضاء

 
وضعیت تاییدیه تایید شده
 

پیوستها

1397.2.1-Dr.Esmaeli-Low.mp3    
ایجاد شده در 1397/03/19 12:15 ب.ظ توسط: i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor
ویرایش شده در 1397/04/09 03:58 ب.ظ توسط i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor