پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

اداره کل بهداشت، درمان

:

مطالب آموزشی واحد بهداشت: رژیم غذایی سالم در ماه مبارک رمضان

عنوان

رژیم غذایی سالم در ماه مبارک رمضان

متن

رژيم غذايي سالم در ماه مبارك رمضان

همایون سلحشور فرد(کارشناس بهداشت محیط)

براي برخورداري از يك رژيم غذايي سالم در طول ماه مبارك رمضان، نكات ذيل بايد مورد توجه قرار گيرد :

با توجه به ساعات طولاني ناشتا بودن، بايد غذاهايي را مصرف کنيم که به کندي هضم مي‌شوند مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد.

غذاهاي دير هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبيا، عدس، آرد،‌ غلات برنج با پوست و غيره ( که کربوهيدراتها ناميده مي شوند ) .

غذاهايي كه سريع هضم مي شوند شامل غذاهاي حاوي قند و آرد سفيد ( که به اين گروه کربوهيدراتهاي تصفيه شده گفته مي‌شود ).

غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يکديگر باشند و از همه گروههاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات، ‌گوشت، مرغ، ماهي، نان، حبوبات و محصولات لبني در رژيم غذايي بايد وجود داشته باشد. غذاهاي سرخ شده بايد محدود شوند زيرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مي‌شوند .

 چه غذاهايي را مصرف کنيم ؟

Ø مصرف کربوهيدراتهاي مرکب در سحر که مدت طولاني تري هضم مي‌شوند و باعث مي‌شوند که شما کمتر گرسنه شويد .

Ø حليم يک منبع عالي پروتئين بوده و از غذاهائي است که دير هضم مي‌شود.

Ø خرما يک منبع عالي قند، ‌فيبر، کربوهيدرات، پتاسيم و منيزيم است.

Ø مغز بادام غني از پروتئين و فيبر بوده و حداقل چربي را داراست.

Øموز يک منبع خوب پتاسيم، منيزيوم و کربو هيدرات است.

Øمصرف زياد آب يا آب ميوه در صورت امکان در فاصله بين افطار و زمان خواب باعث تأمين آب مورد نياز بدن مي شود.

Ø افطار بايد با آب جوش، چاي كمرنگ و يا سوپ‌هاي رقيق آغاز شود.

Ø وعده سحري بايد ويژگي يك وعده ناهار را داشته باشد، اما بايد به گونه‌اي باشد كه احساس تشنگي به حداقل برسد. لذا ماكاروني، ته ديگ و آش رشته به علت ايجاد تشنگي، غذاي مناسبي براي سحري نيستند.

 تأثير روزه داري بر سلامت

Ø روزه‌داري مي‌تواند در درمان بسياري از بيماري‌ها مانند ديابت نوع 2، چاقي، فشار خون بالا، دردهاي مزمن شكمي، التهاب كولون، ازوفاژيت(اختلال در بلع)، يبوست، نفخ، بيماري‌هاي خودايمني، بيماري‌هاي پوستي، آرتريت، آلرژي، بيماري‌هاي كبدي، تصلب شرائين، آسم، ديفتري و بسياري ديگر از بيماري‌ها موثر باشد.

Øيكي از تأثيرات مثبت روزه‌داري كه به‌طور كامل به‌اثبات رسيده است، كاهش روند پيري و افزايش اميد به زندگي است.

Øروزه گرفتن روي نمره چشم اثر نمي‌گذارد زيرا سوء تغذيه بايد طولاني مدت و شديد باشد تا روي نمره چشم اثر داشته باشد.

Øيبوست، سوء هاضمه و نفخ، افت فشار خون، سردرد، افت قند خون، گرفتگي عضلات از جمله مشكلات رايج در ماه مبارك رمضان است كه با راه حل ها و توصيه‌هاي تغذيه‌اي قابل رفع است.

Øمصرف زياد غذاهاي تصفيه شده مثل نان‌هاي تهيه شده از آرد سفيد( نان لواش و فانتزي) و كاهش مصرف آب و غذاهاي حاوي خمير كه مي تواند باعث بروز سوء هاضمه همراه با احساس پري معده شود.

Øمصرف زياد غذاهاي چرب، سرخ كردني و ادويه‌دار، غذاهايي مثل تخم‌مرغ، كلم، عدس، نوشابه‌هاي قندي و گازدار نظير كولا از دلايل بروز سوء هاضمه در ايام ماه مبارك رمضان است.

Øتعريق زياد، ضعف، كاهش انرژي، سرگيجه، رنگ پريدگي و حالت غش از علايم افت فشار خون است كه خنك نگه داشتن فرد و افزايش مصرف مايعات و نمك در فاصله افطار تا سحري از راههاي درماني آن محسوب مي‌شود.

Øسردرد روزه‌دار به علت عادت به مصرف كافئين و تنباكو و قطع آن، خستگي و عدم استراحت و خواب كافي است. لذا بهتر است يك تا دو هفته قبل از آغاز ماه مبارك رمضان مصرف مواد حاوي كافئين كاهش يابد و جايگزين مناسبي مصرف شود و چنانچه سردرد روزه‌دار به علت افت فشار خون بسيار جدي باشد روزه بايد شكسته شود.

Ø  به منظور جلوگيري از بروز گرفتگي عضلات، روزه‌دار بايد مواد غذايي غني از كلسيم، منيزيم و پتاسيم را به مصرف برساند.

Øاضطراب و استرس عامل بروز زخم معده شناخته شده است و از آنجايي كه روزه‌داران از يك آرامش عرفاني برخوردارند لذا زمينه‌اي براي پيدايش زخم معده فراهم نمي‌شود البته روزه گرفتن در دوران فعال بيماري، زخم معده را تشديد مي‌كند.

تاریخ انقضاء

 
وضعیت تاییدیه تایید شده
 

پیوستها

10-1386-salahahoor.pdf    
ایجاد شده در 1391/09/21 01:22 ق.ظ توسط: i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor
ویرایش شده در 1393/12/25 02:32 ب.ظ توسط i:0#.f|aspnetactivedirectorymembershipprovider|h.salahshoor