پرش از دستورهای نوار
رد کردن تا محتوای اصلی

پرتال اینترنتی دانشگاه شاهد

:

اخبار : عوامل ساخت انیمیشن شاهزاده روم در گفت وگو با «روابط عمومی» دانشگاه؛


عنوان خبر :
عوامل ساخت انیمیشن شاهزاده روم در گفت وگو با «روابط عمومی» دانشگاه؛
تاریخ درج خبر: 7/09/1394
در حاشیه اکران انیمیشن شاهزاده روم، خانم ها ایمانی و سامع خبرنگاران روابط عمومی با عوامل ساخت این اثر گفت و گوی کوتاهی انجام دادند.
 
گفتنی است برخی از عوامل ساخت این اثر از دانش آموختگان دانشگاه شاهد هستند.
 
 
 
متن گفت و گو بدین شرح می باشد:
 
گفت وگو با هادی محمدیان، دانش آموخته ی دانشگاه و نویسنده و کارگردان
·         ایده ی ساخت این انیمیشن از کجا آغاز شد؟
هنگامی که در گروهمان مشغول فعالیت بودیم ایده آل ما این بود که یک کار درسطح سینما انجام دهیم وبا مشاهده برخی از محصولات  در این زمینه که کیفیت مناسب نداشتند و نقدهای جدی که برآن ها وارد بود نتیجه گرفتیم که فقط حرف زدن و ادعا داشتن کاری را درست نمیکند و بنابراین انگیزه تولید محصول فرهنگی قوی در ما تقویت شد سپس  به بررسی پرداختیم که چه موضوعاتی قابل پردازش برای کودکان و نوجوانان ومخاطب مسلمان است. ایده ی شاهزاده روم از ابتدا مطرح بود که ما قصه ای داریم که کمتر دیده شده و برای خیلی از مردم نا آشنا است در عین حال مخاطب دیگری نیز داشت که برای ما مهم بود آن هم گروه مسیحیان بود و در کل به دنبال مخاطب جهانی بودیم.بنابراین با توجه به جذابیت و خاص بودن این ملودرام تاریخی به آن پرداختیم و دراصل ما اجرای این پروژه را انتخاب نکردیم و در اصل برای کار انتخاب شدیم واین عنایت معنوی در لحظه لحظه کار که از سمت هیچ نهاد دولتی حمایت نشد قابل رویت بود.
·         دلیل اینکه مدل انیمیشن را برای پرداختن به این موضوع انتخاب کردید چه بود؟
در اصل حوزه ی فعالیت ها و تخصص گروه انیمیشن است بنده خودم گرافیک خوانده ام که نزدیکترین رشته به انیمیشن است بنابراین ما از دریچه ی انیمیشن به سینما وارد شدیم و در اصل به این فکر نبودیم که از راه فضای رئال وارد کار شویم.و اگر ایده ای بوده در مورد اینکه سریال انیمیشن شود یا سینمایی آن بحث بوده است نه اینکه فضای پرداخت(مدیوم) را کلا تغییر دهیم .در نهایت  در برنامه ی هشت ساله ای که داشتیم به شاهزاده روم رسیدیم و برای آینده مان هم برنامه های مفصلی داریم.
94-09-07-mohamadian-03.jpg
 
·         با توجه به اینکه شما درعین کارگردانی، نویسنده این اثر هم هستید منابع و اسناد تاریخی موثق خود را چطور گردآوری کردید؟
حوزه ی مهدویت خود حوزه ی گسترده ای است برای اینکه فیلمنامه شاهزاده روم را شروع کنیم متن گردآوری شده توسط آقایان دکتر مطهر نیا و رجبی دوانی که از اساتید دانشگاه شاهد می باشند را برگزیدیم که از منابع بسیار مختلف، گوناگون و معتبر در آن استفاده شده بود در نتیجه یک شمای کلی از کار به دست آمد که با فانتزی و نمادین سازی برخی از قسمت های داستان توانستیم متن را متناسب با فضای انیمیشن کنیم، که البته امکان بیان نقدهای جدی بر آن می رفت بنابراین مجبور به اضافه کردن برخی عناصر خاص در ساخت انیمیشن شدیم.نکته ی جالب توجه این است که اصل کاخی که نرگس خاتون در آن ساکن بودند همچنان سالم است و در استانبول ترکیه موجود می باشد.
·         مهم ترین مزیت ساخت این انیمیشن چه بود؟
به نظر من مهم ترین اتفاقاتی که پس از اکران و دیده شدن شاهزاده روم افتاد شکستن فضای رکود در میان فعالین فرهنگی و بیان شیوای یک قصه ی کمتر دیده شده اما بسیار جذاب و آشنایی مردم با شخصیت های آن بود که این برای ما قابل توجه است.
·         به نظر شما شاه کلید کار فرهنگی صحیح چیست؟
یکی از دوستان بیان می کردند که دلیل موفقیت شما این است که قبل از اینکه تعهدتان را در مقابل چشم افراد به نمایش بگذارید تخصصتان را ارائه می دهید وبه نظر من این شاه کلید کار فرهنگی است که در کار فرهنگی تخصصی عمل کردن و رسیدن به شکل مناسب برای اجرای آن بهترین گزینه است و بهتر است این ضرب المثل را هم بگویم که میگویند اگر میخواهید چیزی را تخریب کنید نیاز به حمله نیست بلکه بد از آن دفاع کنید بنابراین در کار فرهنگی ما نباید مصداق دفاع بد از ارزش ها و تعهدتان شویم.
94-09-07-mohamadian-04.jpg
 
·         در خصوص کار گروهی عوامل و اعضای گروه کمی توضیح دهید؟
همانطور که میدانید گروه ما حاصل ترکیب دو گروه جدا از هم با نام های سلوک افلاکیان و هفت سنگ می باشد که این تلفیق شدن با تمام سختی ها و پستی بلندی هایی که داشت بالاخره اتفاق افتاد و دوتیم ارزشی در کنار هم قرار گرفتند و با نام مشترک هنر پویا به فعالیت خود ادامه دادند که خداروشکر این جراحی با درد زیاد نتیجه داد و الان به بهترین نحو در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخته ایم.
 
گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین ودود، مدیر اسبق فرهنگی دانشگاه و مشاور مذهبی و جواد جنتی، دانش آموخته ی دانشگاه و دستیار تهیه کننده
·         نقاط مثبت این کار چه مواردی بود که شما به سرمایه گذاری بر روی آن توجه کردید؟
جواد جنتی، ما گروهی بودیم که قصدمان انجام یکسری کارهای فرهنگی بود و خود انیمیشن انگیزه ی ما نبود وقتی وارد کار شدیم متوجه شدیم انیمیشن کار پرمخاطبی است و برای اینکه کار فرهنگی تاثیر گذاری داشته باشیم انیمیشن ابزار مناسبی بود.بنابراین  با توجه به پیشینه دو گروهی که با هم همکاری کردیم و تجربیاتمان و سختی کار و به دلیل اینکه زیر ده کشور توانایی ساخت انیمیشن با کیفیت مناسب را دارند و کمک خداوند، پیگیری و حمایت از این پروژه را انتخاب کردیم.
94-09-07-janati-02.jpg
 
·         با توجه به فضای ارزشی جامعه و بعضا موضع گیری های سخت در مورد کارهایی که در این زمینه انجام می شود شما چطور همراهی و مشورت دهی برای این کار را بر عهده گرفتید؟
حجت الاسلام و المسلمین ودود، هدف ما ساخت انیمیشن نبود و فقط به عنوان وسیله کار فرهنگی به حساب می آمد ابزاری که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و همانطور که میدانید ما در یک جنگ نرم قرار داریم و بارها و بارها شنیدیم و تکرار کردیم لازمه یک جنگ شناخت دشمن وابزاری است که او به وسیله ی آن ها به سمت ما حمله کرده است ویکی از ابزارهای مهم دشمن در این جنگ نرم فرهنگی انیمیشن و کمیک استریپ می باشد که همه ی آن ها یک نوع سبک زندگی یک نوع بینش و تفکر خاص را تبلیغ می کنند.بنابراین ما هم برای مقابله با این فضا و آموزش تفکر وبینش صحیح به این سبک کار پرداختیم.اما قطعا چالش هایی نیز در کار خواه ناخواه ایجاد می شد که ما سعی کردیم همه ی این جوانب را در نظر بگیریم تا حداقل ایراد مبنایی در کار وجود داشته باشد و اگر اختلافی نیز است بحث سلیقه باشد.
·         با توجه به اینکه شما فارغ التحصیل دانشگاه شاهد و همچنین از فعالین فرهنگی دانشگاه بودید آیا این مجموعه کاری و تحصیلی بر روی تاسیس موسسه فرهنگی شما اثر گذار بود؟
جواد جنتی، با توجه به اینکه من در سه دانشگاه مختلف و مطرح کشور مشغول به تحصیل بودم و تجربه ی حضور در آن ها را دارم فضای فرهنگی دانشگاه شاهد را بهتر ارزیابی میکنم یعنی دانشجویان کمتر در حواشی هستند و مشغول تحصیل علم هستند و دغدغه های بیهوده کمتر است بنابراین اینجا بستر مناسبی بود که کار فرهنگی صورت بگیرد در آن سال ها تعدادی از دوستان که تا الان نیز با یکدیگر همکاری میکنیم در جلسات تفسیری که توسط آقای ودود برگزار میشد شرکت میکردند و از همان جا جرقه ی این همکاری وتاسیس موسسه فرهنگی ما زده شد و به عبارتی شیرینی جلسات تفسیرمان تاسیس یک موسسه فرهنگی بود.
·         غفلتی که در کارهای فرهنگی وجود دارد را چطور ارزیابی میکنید؟
حجت الاسلام والمسلمین ودود، نظر شخصی خود من این است که متاسفانه تنها بازه ایی که عرصه هایش درست شناخته نشده، مبانی آن درست بررسی نشده و کار دقیقا مهندسی نشده کار فرهنگی است یعنی در واقع در کشور ما کار فرهنگی یعنی کار سلیقه ای یعنی سلیقه ایی کار میکنیم نه کار شناسانه و مبنایی.کار فرهنگی یعنی شناخت عرصه فرهنگ، ابزار فرهنگی، اهداف کار فرهنگی، شرایط و ملزمات آن.اما این شناخت وجود ندارد به خاطر همین یک پراکندگی وآشفتگی در فضای فرهنگی ما وجود دارد.در اصل محتوای بسیار خوب وقوی در کنار پردازش تخصصی اثر خود را میگذارد.
94-09-07-vadod-01.jpg
 
·         چقدر موضوع همکاری با دانشگاه شاهد مد نظر شما است؟
جواد جنتی، دانشگاه شاهد دانشگاهی است که من دوستش دارم زیرا برای من وجهت گیری آینده من از نظر فرهنگی موثر بود.من و حاج آقای ودود برای اکران شاهزاده روم در هیچ دانشگاهی نمیرویم اما چون اینجا دانشگاه شاهد بود ما برای مراسم حاضر شدیم.با توجه به موفقیت شاهزاده روم و اکران آن در دانشگاه کم کم میتوان پیوندی را ایجاد کرد تا از میان دانشجویان کسانی که ایده های خوبی دارند یا توانمندی هایی دارند را مورد استقبال قرار دهیم که البته قطعا خود دانشگاه نیز باید حرکتی در این راستا انجام دهد.
 
گفت و گو با هادی اسماعیلی، دانش آموخته ی دانشگاه و مدیر تبلیغات و روابط عمومی
 
·         چه کسانی از این اثر حمایت کردند چه مادی چه معنوی؟
در زمان تولید هیچ نهادی چه دولتی و غیر دولتی از این کار حمایت نکردند و تماما هزینه ی کار بر عهده ی خود موسسه و کمک های مردمی بود و با وجود نامه نگاری و جلسات بسیار زیاد برای جلب حمایت ها متاسفانه هیچ کمکی صورت نگرفت تا هنگامی که به جشنواره رسیدیم و مسولین کار ما را دیدند و از آن پس ما را حمایت کردند.لازم به ذکر است که در هنگام تولید یک نهادفرهنگی صد میلیون کمک کرد اما نهایتا با تهدید و برخوردی زننده قبل از اکران کار پول خود را پس گرفتند.که این اتفاق با حمایت یک خانم دکتر صورت گرفت.
·         کمی از مشکلات و بن بست های کار بفرمایید؟
یکی از نکات مهم این کار این بود که بن بستی در کار وجود نداشت و من فکر میکنم به دلیل موضوع کاروعنایت های حضرت صاحب الامر(عج) بود اما مشکلاتی در زمینه های مالی و زمانی بود که مخل کار نشدند و ما توانستیم در زمانی کوتاه و با هزینه ی بسیار کم در مقابل هزینه های گزاف انیمشین سازی در جهان کاری با این کیفیت تولید کنیم.
94-09-07-esmaili-05.jpg
 
·         کمی در مورد اکران های بین المللی بفرمایید؟
تا به حال در شش کشور عربی فیلم را اکران کردیم اول در لبنان این اتفاق افتاد و وزیر فرهنگ لبنان آقای ریمون عریجی که مسیحی بودند کار را افتتاح کردند.بعد از آن در عراق و کویت فیلم اکران شد و در ادامه در ساحل عاج،عربستان و بحرین به روی پرده رفت.برنامه ی آتی ما نیز در کشور هند و پاکستان به صورت پخش محدود است .در آخر یک رایزنی نیز با ارمنستان و روسیه داریم که بتوانیم کار را اکران کنیم.اخیرا نیز درخواستی از چین برای ما آمده است.
 
روابط عمومی دانشگاه ضمن تبریک به عوامل ساخت انیمیشن شاهزاده روم به جهت موفقیت در تولید و پخش این اثر، برای این عزیزان و کلیه ی دانش آموختگان دانشگاه شاهد آرزوی موفقیت روز افزون دارد.


 
انتهای گفت وگو/*


چاپ خبر